2010 års Bästa: I Hushållet

Jag kommer lista det bästa ur 2010, inom olika kategorier. Jag vill lista den bästa inom kategorin – Hushållet, och priset går helt självklart till:

TVÄTTNÖTTER (såpanötter):

Tvättnötter kommer från Sapinus Mukorossi/Trifolatus som växer i Indien. Vi började använda tvättnötterna i april 2010, och har fortsatt med det. Vi älskar dem, och det är naturens egna bidrag till  ett helt naturligt & doftfritt tvättmedel utan kemikalier, och de kan komposteras. En påse med nötter kan användas till 3-4 maskiner. Du behöver inte heller något sköljmedel. Miljövänligt, billigt & bra.

10 kommentarer

Filed under Tänka på Miljön & Människan

10 responses to “2010 års Bästa: I Hushållet

  1. Älskar tvättnötterna! Finns inte en chans att jag kommer byta bort dem någonsin.

  2. Jag är tyvärr inte lika imponerad av tvättnötterna. Åtminstone inte till kläderna som våra små skitgrisar använt – Tyvärr. Kommer i alla fall fortsätta med dem till tvätt som inte är så hårt smutsad.

    • Ja, jag har ju inga barn än, så jag har ju inte testat dem på så hårt smutsad tvätt. Men till mig och sambon fungerar de alldeles utmärkt. Men det är ju bättre att använda dem när det inte är så hårt smutsad tvätt, än inte använda dem alls. 😉 Och det finns ju även fler miljövänliga alternativ till tvätt.

  3. Använder du någon doft till tvättnötterna eller använder du dem naturella? Jag använde tvättnötterna för några år sen och håller med Jenny, de funkade inte så bra på hårt smutsad tvätt (jag har också småbarn). Eller, rättare sagt, vissa tvättar funkade de jättebra och vissa inte. Det som fick mig att sluta använda dem var när vi hade varit på semester i Frankrike i ett jättefuktigt hus och vi aldrig fick ur den unkna fuktlukten ur lakanen med bara tvättnötterna. Men kanske att det hade hjälpt med en doft i tvätten då.

    • Hej Fru C! Ja, vi använder en ekologisk doftolja – vilket fungerar jättebra. Vi använder det främst på lakan och handdukar just för att få en lite fräschare känsla – så ja, det hade nog antagligen hjälpt er på er semester i Frankrike. På kläder behövs det inte tycker jag. Har man barn så påfrestas ju kläderna på ett helt annat sätt, men jag skulle rekommendera galltvål som ett tillbehör till tvättnötterna eftersom det tar bort svårare fläckar. Det finns både i fast och flytande form. Min man lägger sina träningskläder i vatten och lite eterisk olja så de får en fräsch doft tills nästa träning (han svettas mycket). Lycka till! Kram ❤

  4. eaniegreenie

    Absolut, Vera, du får hemskt gärna länka. Blir jag bara glad av!

    Vad kul att du också använder och gillar tvättnötter. Jag är själv hooked på dem.

    • Ja, I go nuts, liksom! 😉 Men jag gillar tvättnötterna väldigt mycket, och de fungerar för vårt hushåll än så länge. Då länkar jag dig. Ska bli kul att följa dig. ❤

  5. E.

    Kul att både du och din kille lever ekologiskt:-) Här råder det lite delade meningar, men vi är särbos och killen har varit ungkarl länge… Men han säger att han mer och mer tänker hälsosamt iallafall i matväg och det fastnar nog en del av allt mitt prat, haha:-)

    Tvättnötter är bra! Använde det lääänge, ända tills jag köpte den där magic ball för trehundra spänn! Den räcker till tusen tvättar… Vet inte hur länge jag har haft den nu, men tvivlar på att jag tvättat så mycket!!! Använder den i kombination med ekologiskt sköljmedel… Tycker att nötterna var lite krångliga och smulade sönder och glömde hur många tvättar jag använt dem till osv… Men brukade också använda eterisk olja i, lavendel och blodapelsin var favoriterna!:-)

    Tvättkram!
    /E.

    • Åh, vad spännande att du provat magicball! Vi har insett nötterna inte klarar svettiga kläder aka våra träningskläder. Så vi har köpt ett flytande ekologiskt tvättmedel som vi tänkte tillsätta i dessa kläder när det är för tufft. Annars är vi supernöjda över tvättnötterna. Det är så enkelt och naturligt, även om det är lite krångligt. 🙂 Jag tror du kommer inspirera honom mer än du tror – det kommer, var så säker. Det brukar bli att man inspireras av varandra.

Kommentera

