Hej Lisa Stevens, Klinta

 

Jag har intervjuat Lisa Stevens som är en av frontfigurerna för Klinta Kryddor & Grönt som har både en fysisk butik och en nätbutik. Jag hade en tävling med Lisa för några dagar sedan då vi lottade ut Klintas egna massageljus.

 

När startade Ni upp Klintas Kryddor & Grönt?

Klinta Kryddor & Grönt är ett familjeföretag som grundades 1982 av mina föräldrar Bengt och Lotte Palm efter det att vårat (barnens) grönsaksbord vid vägen visade sig vara en succé. Jag, Victor och Anna fick tidigt lära oss att hjälpa till med verksamheten och numera är även min man Simon med och hjälper till.

Under åren som gått har utbudet ökat till att även omfatta försäljning av krydd- och medicinalväxter, hembakta kakor och smörgåsar, ekologiska matvaror, hantverk samt present- och trädgårdsartiklar.

Vad var det som gjorde att Ni ville tillverka ett eget ekologiskt doftljus/massageljus?

De görs för hand i Wiltshire i England, och vi ville ha ekologiska enkla doftljus med en mild, naturlig doft som vi kunde sätta vårt namn på.

Vad innehåller dessa massageljus?

Sojavax, palmolja och rapsolja, och allt är vegetabiliskt och ekologiskt.

Vad är skillnaden på palmolja och ekologisk palmolja?

Speciellt palmolja är ett känsligt ämne eftersom det på många ställen runtom i världen skövlas palmer alltför grovt. Men precis som man kan köpa RSFC märkt trä så kan man alltså köpa etisk palmolja. Vi använder samma olja som Världsnaturfonden använder till sina ljus och därmed är leverantörerna väl granskade.

Vad har ni mer för ekologiska produkter?

Våra tvålar, men watch this space – det kommer mer!

Vad är ditt bästa ekologiska tips?

Handla ekologiskt när du kan och plånboken tillåter.

 

Tack för intervjun Lisa, och tack för du ställde upp så jag kunde hålla tävlingen med massageljusen. Och vi ekonördar längtar efter att se vad Klinta har för ekonyheter som kommer dyka upp framöver! Spännande!

6 kommentarer

Filed under Intervju med EkoFöretag

6 responses to “Hej Lisa Stevens, Klinta

  1. Jag har lagt deras hemsideadress till mina favoriter för länge sen!! Vill ju inte riskera att inte hitta tillbaka till dem!! 😀

  2. Åsså kommer det en svarskommentar från min blogg:
    Jo, du!!! Det vill jag lova!!! 😀 Kul så in i vassen!!!

Kommentera

