Hej Bibbi Bergkvist, Änglagård

Jag kom i kontakt med Bibbi när jag råkade hitta hennes ekologiska kattleksaker som jag tyckte var så oerhört söta. Och när jag väl insåg att denna människa även driver en butik på sin gård med ekotänk och som heter just Änglagård, och även en nätbutik numera – så blev jag väldigt nyfiken på att veta vem hon är.

 

Vad var det som fick dig att starta butiken Änglagård?

Jag är utbildad biomedicinsk analytiker/vävnadskoordinator och har arbetat som det i väldigt många år. Arbetet var fantastiskt spännande och givande, men så började jag fundera på att arbeta med något annat, och för drygt ett år sedan bestämde jag mig för att starta eget.

Det var enkelt att hitta mitt kall eftersom jag alltid har ifrågasatt och ogillat tillsatser av färgämnen, gifter, konserveringsmedel och annat onaturligt i ex. mat, hudvårdsprodukter, textilier, leksaker m.m. Jag har också alltid tyckt att återanvändning av prylar är ett bra sätt att vara klimatsmart.

Dessutom är det roligt med gamla prylar och möbler som ofta har de en spännande historia att berätta. Jag hade redan utrymmet på gården (som heter Änglagård)….och så fick det bli! En butik med ett blandat RENT sortiment, en loppis att fynda på och ett utflyktsmål i lantlig miljö. Sen kändes det naturligt att också starta upp e-butiken.

 

Du gör ekologiska kattleksaker. Hur kom du på idén?

Jag är ”pysslig” av mig, har tre katter och gillar att leka med dem. Kattmynta har jag använt länge att stoppa i gamla strumpor o.dyl. och katterna har älskat det. Så kom idén om att sy roliga kattleksaker av second hand tyger. När detta tyglagret sinade gick tankarna vidare till att sy av ekologiska tyger. Det känns så riktigt och rätt att erbjuda katterna ett RENT lek-alternativ!

 

Odlar Du/Ni kattmyntan själv?

Jag började odla kattmynta i somras och planterade ut växterna i trädgården. Men en dag hade mina katter festat till och dragit upp plantorna. En hel del var uppätet (undrar om de också hade bjudit in grannens katter)? Jag fick lägga galler över kattmyntan och hoppas nu på en god skörd till sommaren. Tills vidare köper jag rent odlad kattmynta att lägga i kattleksakerna.

 

Vad säljer ni mer på Änglagård?

Jag säljer hudvårdsprodukter till vuxna och små, leksaker till barn, ljus gjorda på vegetabiliskt vax, egentillverkat fotsalt med eteriska oljor, kökshanddukar, shoppingväskor i glada färger, teer, rapsolja m.m.

 

Vad är ditt bästa ekologiska tips?

Mitt allra bästa tips är: Sprid kunskap om hur vi kan leva ekologiskt och miljösmart! Berätta ex. för vänner, barn och barnbarn varför du hellre använder tvättnötter i stället för ”vanligt” tvättmedel.

 

Tack för intervjun Bibbi. ♥ Ni som är nyfikna så kommer det en tävling imorgon där ni kan vinna pris från Bibbi. Så håll utkik!

Lämna en kommentar

Filed under Återanvändning (Recycle), Intervju med EkoFöretag, Tänka på Miljön & Människan

Kommentera

