Soapwallas Deo är Inget För Mig, Tyvärr

Jag köpte Soapwallas deodorantkräm efter ha läst några recensioner där den fått ett mycket bra omdöme, så jag var full av förväntan när jag fick hem den, och jag vill verkligen gilla den. Det medföljde ett blad om att man skulle provtesta deon först, vilket jag givetvis inte gjorde.

Den fungerade bra i några dagar förutom att doften tea tree och jag inte kom överens, vilket inte är någon nyhet då jag tycker det doftar olja, och kemikaliskt. Men doften försvann och den fungerade faktiskt bra. Jag var nöjd. Men efter några dagar började jag bli öm/ont under armarna och jag förstod inte varför, innan jag såg hur röd jag var.

Plus: Söt liten burk. Den fungerade helt ok när doften av tea tree försvunnit.

Minus: Doften, och att jag fick svidande rodnad av den efter några dagar. Inget för känsliga personer antagligen?

Betyg: 2-/5. Hade jag inte fått svidande hudrodnader så hade jag gett den en 3+, möjligen en svag 4:a.  Den fungerade bra, och höll svetten borta. Den hade aldrig fått full pott eftersom doften inte tilltalade mig alls, och jag hade nog inte köpt den igen? Det irriterade försvann efter någon dag när jag slutat använda den.

Den har dock fått bra recensioner, och är du nyfiken på den så kan du köpa den på Indulge för 125 kr.

(Foto lånat härifrån).
33 kommentarer

Filed under Recension

33 responses to “Soapwallas Deo är Inget För Mig, Tyvärr

  1. Men usch!! Du är inte den första som råkar ut för detta. Har du läst recensionen hos LipGloss Bitch?

    • Nej, det har jag inte gjort! 😦 Ska genast läsa den!

    • Jag vet å andra sidan att jag är väldigt känslig och det är en ganska stark doft. Synd, jag ville verkligen den skulle fungera.

      • Mmm, fast LGB-Helena var tydligen inte speciellt känslig, i alla fall inte innan hon testade deon 😦 Ja, det var tråkigt, men nåt roligt är iaf att ditt lilla brev är postat. Du får trösta dig med glitter 😉

      • Jag är nog lite känslig, men inte så känslig – inte förrän nu. Men det är ju så med allt och som jag sade till min väninna: Man kan reagera även på naturliga ingredienser. ÅHH, glitter. Ja, det ser jag verkligen fram emot att få testa, och jag ska skicka dig lite kokosbalsam i dagarna också tänkte jag. Jag börjar gilla det mer och mer. ❤

      • Jo precis, doftämnen speciellt. Jag märker faktiskt att det sticker lite i min näsa av vissa starkare, naturliga dofter. Blir liksom lite tät. Så det gäller att vara observant på hur kroppen reagerar.
        Kokosbalsam – Mmmmm… ♥

      • Jag känner av det med, och även om det blir för starkt för huden med vissa doftämnen. Och du, jag har avbrutit balsammetoden nu så nu kör jag schampo igen. Jag får fortsätta igen när jag klippt mig, och mer till våren tror jag? Vi får se. Kokosbalsam is ♥, like you. ♥

      • Jaså, ingen balsammetod längre? Vad kommer det sig?
        Du är väl för gullig ♥

      • För mitt hår inte riktigt ville komma tillbaka jag färgat håret, och så fick jag ett prov på JMO´s schampo, och håret blev glansigt och fint igen (som det var den första en och en halv månaden med balsammetoden) så då kunde jag inte stå emot längre. Vi får se om det blir nya tag igen. ❤

  2. Hanna

    Oj, vilken reaktion! Jag är på dag 3 av min egen burk och hoppas jag slipper ha samma otur som du upplevt, eftersom denna är det bästa jag upplevt bland naturliga deodoranter.
    Har du någon annan favorit-deo?

    • Jag hoppas du inte drabbas Hanna – men var lite aktsam (jag tror det är få som drabbas och antagligen är lite känsligare). Det tog några dagar innan jag fick en hudreaktion. Jag ville verkligen att den skulle fungera då jag hört så bra om den och det vore kul med lite variation. Jag har återgått till min favorit som är Rosenseriens deodorant. Har du testat den? Kram

      • Hanna

        Jag har provat Rosenserien, (den nya men inte senaste formulan, har jag fattat det som) men njae, den tar mig inte genom dagen fullt tillfredsställande.
        Jag klurar på om http://www.greenmama.se/naturlig-frasch-deodorant-kristall-roll-on-p-246-c-196.aspx är nåt att ha?

      • Jag har inte testat den nya formulan eller nyaste, så jag hoppas den fungerar lika bra som den gamla? Annars kan det bli aningen jobbigt för mig. 🙂 Apropå Naturelly Fresh så har jag hört ok om den. Men jag ser den innehåller fenoxyetanol, vilket är ett konserveringsmedel som jag helst vill undvika. Min väninna använder Urtekram ros-rollon vilket hon gillar massor – medan många inte tycker dessa fungerar alls. Jag testade Icare rollon som var riktigt dålig (för mig i alla fall) – den hjälpte inte mig alls, utan förvärrade svetten nästan (ska recensera den sedan också).

  3. Hanna

    Ja du att ta fram naturliga deos är en riktig utmaning, verkar det som. Jag har även provat senses of nature som fick fint betyg här http://www.expressen.se/halsa/1.1456041/hall-dig-torr samt en deo av Green People men halleluja-ropen uteblir trots att jag verkligen verkligen vill bli övertygad!

    • Ja, vi är kanske fast i en värld vi vant oss vid – att inte dofta av oss själva, och vårt svett genom att täppa till porerna med aluminium och annat skit. Allt svett doftar ju egentligen inte illa, utan det är oftast den gamla svetten som är boven i dramat. Jag brukar be min man dofta på mig och han säger jag doftar gott, fast jag själv tycker jag doftar svett under armarna – så kanske vi inte ska vara för fixerade? Men det är känsligt helt klart, det är det.

  4. Vera, tea tree har många värdefulla egenskaper, men vissa är överkänsliga mot denna eteriska olja. Samma personer brukar också reagera med rodnader eller blåsor vid användning av plåster. Kan vara bra att veta.

    Mvh, Beatrice

    • Hej Beatrice! Ja, jag tänkte också det kunde vara tea tree-oljan eftersom jag också reagerar kraftigt på dess doft (jag kunde ju inte känna något mer än denna doft som de andra som testat den kunde)? Den har ju många bra egenskaper helt klart, även om inte alla tål det. Jag ska nog hålla mig ifrån det helt klart. Tack för informationen – är det vanliga plåster du menar? ❤

      • Kan upstå en korsreaktion med kolofonium som bland annat är en vanlig ingrediens i plåster och tejp. Har gjort ett inlägg på bloggen, men svarade längre ner på den här sidan – vilket kanske var lite tokigt:)

        Kram, Beatrice

  5. Hmmm….! Tea Tree och plåster…! Ja, jag tål varken det ena eller andra!!
    Det var verkligen roligt att få veta att det har nåt samband eller vad man ska kalla det! Jag har jättekänslig hud och måste vara superförsiktig med vad jag smörjer på mig!! Så, tack för varningen om deocremen, Vera!!

    • När jag tänker efter brukar jag bli ”svampig” av plåster – kan det ha med det att göra med andra ord? Ja, det är viktigt att framföra om det kan finnas risk för överkänslighet, och det visade sig att en tjej fick ännu värre, och med blåsor och hud som kunde dras av. Läskigt. Så man får allt vara lite aktsam.

  6. Här kommer mitt svar på din kommentar på min blogg:
    Ha, ha!! Och jag tänkte försöka upprepa den bedriften ikväll!! Vi får väl se hur det går!!
    Ja, det går verkligen framåt med stormsteg i lokalen!! Kul att du tycker det är spännande!! Jag har precis lagt ut ett nytt blogginlägg med två nya foton!! 😀

  7. Oj då, och jag som precis har beställt Soapwalla. Jag hoppas att den verkligen funkar på mig, för jag svettas som en flodhäst. Har provat Naturally Fresh innan och den funkade inte alls. Jag svettades precis lika mycket som förut =(

    • Jag tror vi är väldigt få som reagerat negativt på Soapwallas. Tydligen kan man vara väldigt känslig för tea tree som är väldigt effektivt på många sätt, men några är väldigt känsliga för det. Beatrice på W Lifestyle Organics sade det finns ett samband med plåster – är du känslig för det, så kan du vara känslig för tea tree. Ta det försiktigt dock. Det står man ska testa en liten klick under 48 timmar, men mina utslag kom senare tyvärr. Men vid minsta reaktion, så tvätta bort det. Hoppas det fungerar bra för svetten också – jag tyckte den fungerade bra i den synpunkten fast jag svettas normalt tror jag. Kram

  8. Hej Vera!
    Efter att jag läst ditt inlägg igår kväll, valde jag att göra ett inlägg på bloggen om detta viktiga ämne: Deodoranter och odörer.
    Hoppas det hjälper någon att hitta rätt i lukta-gott-djungeln.

    Mvh, Beatrice

  9. Vad tråkigt att den inte funkade för dig, naturliga deos är lite som naturliga mascaror verkar det som, nästintill omöjligt att hitta en bra. Jag använder just nu Rosenseriens deo, en av de nyare varianterna, tyvärr funkar den inte alls för mig, den förhindrar inte uppkomst av svettlukt det minsta.

    • Oh, jag hoppas verkligen den nya formulan av Rosenserien fungerar på mig för jag vet inte hur jag ska klara mig annars? Men som sagt – hellre lite svett än täppa till med aluminium och annat crap. Synd den inte fungerar på dig? Är det den allra nyaste? Den har visst ändras två ggr på kort tid nu. Kram

      • Jag vet faktiskt inte om det är den allra nyaste eller den lite gamlare av de nya, men jag köpte den i alla fall för ca 3 månader sedan.
        Jo hellre lite svettlukt och naturligt än en deodorant med mystiska kemikalier, tror jag skall ta och testa Madaras deodorant nästa gång, är lite smått nyfiken på den. 🙂

      • Jag har inte testat Madáras deo än, men är lite nyfiken på den med. Jag köpte ICARE och den var totalt värdelös för mig – jag stank mer svett kändes det som. 😦 Sa recensera den om några dagar tänkte jag. Jag får chansa och köpa den nya varianten av RS och hoppas den fungerar. Hoppas, hoppas, hoppas! Kram

  10. E.

    Det är när jag tänker efter den nyaste varianten av Rosenserien jag har, som plötsligt inte fungerade, men den tidigare var super! Hur kommer detta sig?

    Har läst om den här deodorantcremen och blivit nyfiken:-) Tea tree ska ju vara väldigt läkande för slemhinnor och jag använder en superbra intimcreme med tea tree i, som jag inte skulle klara mig utan!! Den i kombination med tea tree tvål har gjort att jag håller svampinfektioner borta. Annars brukar man ju koppla samman tea tree med väldigt starkt…

    Har du kvar deodoranten eller har du sålt den? Tänkte om jag skulle kunna prova för en slant?:-)

    Kram!
    /E.

    • Hej E. Jag har den kvar och visst kan du få den om du vill – fast egentligen är jag splittrad ifall du får reaktion du med. Då får du vara medveten om riskerna innan du provar. Många är ju väldigt nöjda över den, och vi är ett fåtal som fått en allergisk reaktion. Men tea tree kan tydligen vara både läkande och tvärtom beroende på hur känslig man är. Men du verkar tåla tea tree innan.

      Angående Rosenseriens deo, så var de tvungna att ändra formulan för att kunna svanmärka den om jag inte minns fel, och då blev många nöjda kunder missnöjda. Nu har de gjort om den igen och jag vet inte hur den är nu. Jag är lite orolig då min ”gamla” rollon från RS håller på att ta slut. Vad ska jag använda för deo sedan om den inte fungerar – så jag hoppas den är bättre än den andra formulan? 🙂

Kommentera

