Miljömärkning: KRAV

Så här ser det nya kravmärket ut!

 

KRAV handlar mer om människans skull. För att vi ska vara säkra på att människorna bakom de ekologiska odlingarna får trygghet och bättre arbetsvillkor.

En vara kan inte KRAV-märkas om den bryter mot de mänskliga rättigheterna, eller andra sociala orättvisor i samband med produktionen. KRAV-märket sitter på varor som har producerats på ett hållbart sätt. Kemiska bekämningsmedel, konstgödsel  genomodifierade organismer (GMO) får inte användas.

Jag tycker det är viktigt att vi dricker ekologiskt och kravmärkt kaffe, bananer och vindruvor. För alla dessa besprutas med olika giftiga bekämpningsmedel och främst utanför Europa, och där de som arbetar med dessa produktioner får i sig dessa gifter eftersom de oftast saknar skyddsdräkter. Sedan forslas giftet vidare till oss som använder/äter/dricker produkten.

Så genom att köpa kravmärkt  så får du mer helt enkelt, och det gynnar dig själv och andra. Hur bra karma som helst – så håll utkik efter Krav-märket nästa gång du handlar. Du kan läsa mer på KRAV´s hemsida.

(Källa)

 

 

8 kommentarer

Filed under Ekologiska Drycker, Ekologiska Råvaror, Tänka på Miljön & Människan

8 responses to “Miljömärkning: KRAV

  1. Brukar du hitta ekologiska vindruvor i din mataffär? Jag tycker att de är svåra att hitta här där jag bor och det tar emot att äta vanliga druvor. Men barnen (och vi vuxna) älskar druvor så tips mottages tacksamt!

    • Vi får ekologiska vindruvor när det är säsong från årstiderna och andra ekologiska fruktleveranser. Jag vet det är svårt som tusan att få tag på annars tyvärr. Men just konventionella vindruvor innehåller massa gift, och även russin vilket tydligen blir mer påtagligt när de torkas. Så vindruvor, vin och russin är viktiga att välja ekologiska tycker jag. Både för de som arbetar med dem som vi som köper dem. Kram

  2. Pernilla/ekoenkelt

    det intressanta med just KRAV är de företag som är en del av märkningen. Personligen blev jag lite skeptisk (tyvärr) när jag såg att storföretag som Scan och Arla är med i KRAV’s styrelse. Då föredrar jag märkningar såsom Naturskyddsföreningens egna, där man åtminstone kan garantera sig att märkningen inte har med ekonomisk vinning att göra.
    Fast givetvis köper jag KRAV-produkter ändå – alternativet att köpa konventionellt är ju ännu värre! 🙂

    • Ja, det låter ju aningen skeptiskt må jag säga. Jag köper inte så ofta ekologiskt från varken Scan eller Arla – men det känns ju inte riktigt bra alls. Vet du var du läste det? Kram

  3. Vi kan köpa ekologiska vindruvor på Coop här i Avesta ibland! De är ju dyra som tusan förstås, men det känns betydligt bättre för samvetet att unna sig dessa när det finns!
    Bananer, mjölk och kaffe är annat som jag aldrig skulle drömma om att köpa konvetionella!!
    Vi försöker köpa allt som går ekologiskt, men ibland är prisskillnaden allt för stor och plånkan för tunn…! 😦

  4. Förresten: Idag kom de fina ekologiska doftljusen som jag vann!! 😀
    Tjohoo!!! 😀 Mmmm…! Va gott de doftar!! 😀

    • Hey ho! Vad kul att du gillade dem. Jag som inte gillar doften av tea tree gillade dock det ljuset. Fast min favorit var nog kanel och päron. Hoppas du får användning för dem och att du kommer uppskatta dem. Du får hinta till mannen att du behöver massage kanske? 😉

  5. Ja, den med tea tree innehöll ju geranium också vilket gör doften mer behaglig!! Kanelen var rätt stark tyckte jag, men det kanske den inte är när man tänder den – jag har inte gjort det än!
    Klart jag kommer ha användning av dem!!! 😀 Det är så himla mysigt med levande ljus!!!

Kommentera

