Det Vita Guldet: Bomullen

 

 

Jag fick ett förslag från Henrik att gå med i en grupp på Facebook som heter Eco Fashion som är en ideell förening med både större och mindre textilföretag/designers i Göteborg som vill starta upp en ekogalleria med hållbara kläder.

Eco Fashions vision är att kunna erbjuda konsumenten miljömässigt och etiskt hållbara kläder, textil och accessoarer. Det ska finnas nyproducerade kläder men även ett fokus på re-design, återvinning, klädutlåning och möjlighet till lagningsservice – allt som går under mottot reduce, re-use och re-cycle.

I  bomullsodling 103 sorters bekämpningsmedel som står för 25% av jordens insektsmedel. Ytterligare kemikalier används vid varje steg av textilbearbetningen fram till kläderna hänger i butik.

Bomullsodling dödar 22 000 människor och förgiftar 3 miljoner människor varje år. För ett kilo konventionelt odlad bomull krävs ett kilo bekämpningsmedel, och mellan 10 000 – 29 000 liter vatten. Ofta odlas bomull i länder där rent vatten är en bristvara och den lokala befolkningens vattenresurser blir förgiftade.

Arbetsförhållandena i textilfabrikerna är ofta mycket dåliga. I Sverige köper vi ungefär 24 kilo kläder och textilier årligen varav hälften är av bomull. 12 miljoner jeans säljs per år i Sverige. Per svensk motsvarar våran import av bomull 215 kvadratmeter mark i tredje världen, där befolkningen istället skulle kunnat odla sin mat.

Bara cirka en procent är ekologisk bomull i världsproduktionen. Låt våra barn och textilarbetarnas barn i tredje världen få en framtid med så lite kemikalier som möjligt!

Källa: Eco Fashion: Facebook

 

Du kan enkelt bli medlem genom att sätta in årsmedlemsavgiften 50 SEK på bankgironummer 699-4156 (SEB) och stödja föreningen Eco Fashions arbete. Viktigt är att du skriver namn och adress när du betalar. Medlemmar kallas till medlemsmöten och är röstberättigade. Du kan läsa mer genom deras sida på Facebook. Bli medlem du också!

13 kommentarer

Filed under Återanvändning (Recycle), Ekologiska Råvaror, Tänka på Miljön & Människan

13 responses to “Det Vita Guldet: Bomullen

  1. Men fy va läskigt!! Jag visste att bomull slukar vatten och kemikalier, men att det var såå illa…!! Usch!!!
    Men om man nu inte har råd att köpa ekologisk bomull, vad ska man satsa på då?? Om man vill köpa nytt menar jag då. Hur tillverkas t ex lin och viscos?? Har du nån koll??

    • Second hand är ju ett bra alternativ Anneli, och billigt. Eller om man vill köpa nytt så är hampa och bambu bra också, och givetvis ekologisk bomull: Jag tror HM, Ellos, Lindex har billigare alternativ numera också. Kram

  2. Säger som Anneli – Fyyy!
    Ett av ämnena jag kan välja att skriva ett arbete om i miljökunskapen var just bomullsodling, om jag inte minns fel. Kanske ska kolla närmare på det.

    • Ja, det tycker jag verkligen du ska göra – det är oerhört intressant och något som verkligen skulle behöva uppmärksammas mera. Så kan du lägga ut arbetet på bloggen sedan. 🙂

  3. Nej men va, fy vad hemskt, jag trodde verkligen inte att bomull var en sådan stor miljöbov. Men vad skall man satsa på istället, ekologisk bomull?

    • Ja, det är fruktansvärt. Ekologisk bomull, återanvändning, hampa och bambu är bra alternativ! Så länge bomullen är ekologisk, så ska det ju inte vara någon fara, eftersom då besprutar de ju inte bomullen och dels att de ser till att de som arbetar med bomullen har bra villkor.

  4. Tack för svar och tips!!
    Men vet du nånting om lin och viscos – det är ju naturmaterial båda två i alla fall!

  5. Min pappa har precis läst den här nya boken:
    http://www.ordfront.se/Bocker/Nyabocker/Bomull.aspx
    Han är en ganska hård kille, men den här boken berörde honom verkligen.

    Men jag hajar till på att bomull förgiftar 3 miljoner människor varje år. Det låter lite mastigt? Blir de då sjuka? Dör de? Eller märker de ens att de är förgiftade? Någon som vet exakt vad som menas?

    • Jag skulle tro det blir förgiftade av besprutningen av bomullen på olika sätt, Hannah! Men jag vet inte säkert (det står att 22 000 dör per år). Jag ska givetvis kolla upp det lite mer. Den där boken skulle jag också vilja läsa helt klart. Den verkar vara riktigt informativ och berörande.

  6. healthywealthywellness

    Jag har sett att det finns ekologisk bomull i en del kläder, som på KappAhl, men jag har inte riktigt förstått hur den skiljer sig från annan, eller ens varför man ska välja ekologisk bomull mer än att ekologiskt alltid är bra. Tack för ett informativt och viktigt inlägg!

  7. E.

    Åhh!!! Detta är BRA!!! Inlägget alltså och initiativet! Ska genast gå med i föreningen:-) Jag har rötter i Götet och bodde där förut, saknar denna vackra stad! Vore super med en sådan butik, den skulle jag definitivt besöka massor! Behövs andra alternativ till miljöbovarna… Ska skriva mer om detta på min blogg också!

    Såg ett inslag på tv en gång om bomullsproduktionen och hur mycket vatten som går åt… Kan inte släppa det från mitt huvud. Handlar i princip alla mina kläder på second-hand, så det känns väldigt bra:-) Och köpte ekologiska tops sist! Visst, dyrare, men en sådan liten sak som gör STOR skillnad!

    Eko-kram!
    /E.

Kommentera

