Japansk Livsfilosofi: Wabi Sabi

Den japanska livsfilosofin Wabi Sabi är en ny trend som börjat bli mer och mer populär i inredningen runt om i världen. Med Wabi Sabi menas att man hyllar det ofullkomliga – så släpp perfektionismen, och bjud in naturen och känn en vördnad för det slitna.

Wabi Sabi står för allt som inte är skinande nytt, symmetriskt eller perfekt. Det som istället ägas fokus på är den blygsamma skönheten i saker, trots skönhetsfel och andra brister. Det hämtas in mycket från naturen som stenar och trä, och använder gärna naturens färger.

Det är även en väldigt miljömedveten inredning då mycket av inredningen består av natur, och även andra återvinningsbara material. Att exempelvis återanvända gamla spetslakan till gardiner är ett sätt, eller bara njuta av farmors gamla spetsgardiner trots de har en liten reva. Plocka fram dina gamla kort och rama in dem med gamla ramar du fått eller köpt på second hand. Allt som har med gamla ting av värde och full av nostalgi fungerar i Wabi Sabi´s värld.

 

Så här gjorde vi på en av våra väggar. Nära och kära i fina, gamla ramar.

 

Det som är viktigt är att framhäva de ting som du älskar och som har något värde för dig så Wabi Sabi är inte en bohemisk inredning där du ska trycka ihop så många saker som möjligt på en liten yta utan det ska framhäva det du verkligen vill visa. Så det är viktigt att rensa ut, och för varje ny sak du tar in så släng en sak du inte längre uppskattar.

Det viktiga är att kunna njuta av det du har och inte hela tiden skaffa nya saker och inreda med nya dyra ting som inte har någon själ. Njut av det du har, och se det vackra i en trägren som du hittat vid havet. Ta inspiration från våra årstider genom att använda dess färger och flora i inredningen.

 

 

 

Källa & foton: Sköna hem (det går att läsa mer där)

 

 

11 kommentarer

Filed under Återanvändning (Recycle), Tänka på Miljön & Människan, Wabi Sabi

11 responses to “Japansk Livsfilosofi: Wabi Sabi

  1. Så fint! Har precis bestämt mig för att göra en hel fotovägg med bilder på min älskade familj – det är inte särskilt ”snyggt” ur inredningssynpunkt, men jag blir glad av det, så nu gör jag det!
    Wabi Sabi låter för övrigt mkt trevligare än shabby chic..:-)

  2. Åh, jag blir så inspirerad. Det är så vackert rogivande ♥

    • Ja, visst är det. Jag blir så salig, harmonisk och lycklig av det, och försöker verkligen anamma det i vårt hem. Jag samlar på mig lite för bra ibland, men det gäller hitta balansen. ♥

  3. Hmmm…! Det där verkar vara mer min stil än jag trodde efter jag läste om det första gångnen…!! 😀 Jag älskar gamla saker med en själ!! 😀

  4. Tänker på wasabi hela tiden av någon underlig anledning 🙂 Har börjat intressera mig mer och mer delvis tack vare dig och Malin, för möbler och saker som har en historia. (t ex har jag lovat att stjäla ett av hennes fynd, fanns på bild för ett tag sen där hon hade socker i) 😉 Så fint!! Allt gott. Här är det pirrigt i hela kroppen haha 🙂 Kram

    • Ja, jag tänker också på Wasabi på något konstigt vis! Men jag gillar både wasabi och Wabi sabi! 🙂 Ja, det är en sådan känsla över att ha något gammalt med både historia och själ. Det gör mig lycklig. Och inte stjäla, ajabaja – jag anar det är en sockerlåda som ligger risigt till på Lyckobacken? Ja, jag har förstått det pirrar i dig, och jag anar vad det kan vara. Men jag väntar snällt på besked! Kram ❤

  5. Pernilla/ekoenkelt

    Gillar verkligen denna typ av inredningsstil, känns liksom som om den funkar ihop med verkliga livet – istället för att allt ser ut som en möbelkatalog..

Kommentera

