Pukka Organic Rosewater Spray

Jag fick prova Pukka Organic Rosewater Spray från ekobutiken Verdivita och jag är helt klart nöjd. Rosvatten används tradionellt inom Ayurvedan och används både inom skönhetsvård och även att tillsätta i drinkar, efterätter och en del risrätter (har inte provat dock).

De första gångerna jag provade  rosvattnet så tyckte jag den kändes lite stark på huden. Det kändes som det ”sved lite” men på ett uppfriskande sätt.

Men efter några dagar så vande sig hyn och längtade efter denna produkt som fräschade upp och kylde skönt, speciellt under tidiga morgontimmar och för många timmar framför datorn. 

Plus: Underbar doft av rosor (för att göra 1 liter rosvatten krävs det 1 kg ekologiska rosenblad), uppfriskande och tog bort morgonsvullnaden på ett kick. Kändes kylande och fräsch.

Minus: Den något otympliga och tunga glasflaskan som man inte tar med sig överallt trots att man vill.

Betyg: 4. Jag var tveksam i början efter ha använt ett ansiktsvatten från Lisen Organics som jag älskade. Det är svårt att ta vid efter en favoritprodukt, men efter ett tag så kändes denna riktigt bra. Jag kommer köpa den igen och jag ska njuta av det jag har kvar. Pris: 179 kr för 100 ml.

16 kommentarer

Filed under Ayurveda, Ekologisk Skönhet, Recension

16 responses to “Pukka Organic Rosewater Spray

  1. Konstigt att det sved, undrar vad det berodde på? Flaskan är himla söt i alla fall, en sån skulle görna få bo i min hylla 😉

    • Jag tror inte min hy var van vid så starkt roskoncentrat. För efter 2-3 dagar så försvann det och jag känner bara en positiv känsla av det nu – frsäch och svalkande. Jag kan reagera ibland på för starka dofter och dylikt både via lukten och hyn. Men visst är den fin och jag gillar Pukkas proodukter!

  2. healthywealthywellness

    Jag brukade alltid ha torrhetseksem på vintern och hade det i höstas också. När jag smorde in med olja efter att ha haft vatten på så sved det inte alls, men det gjorde det när jag hade på ansiktskräm, och särskilt ansiktsvatten som jag därför slutade med. Sen kom jag på att huden ska vara lite sur och hade på citron, vilket sved som bara tusan, och sen började jag klappa in ansiktsvattnet, vilket också sved till en början, men ingenting alls nu, och jag har inte haft några eksem alls den här vintern. Jag har bara använt olja och ansiktsvatten. Förut använde jag Lumenes serie för känslig hy, och den var inte i närheten av att fungera lika bra.

    Så, jag tänker att det kanske hade med pH-balansen att göra? Eller något annat, vad vet jag! 🙂

    • Jag tycker det låter väldigt troligt Jenny då jag har torra partier i pannan och kinderna och det var där det sved till. Fast det verkade som det blev balans av rosvattnet eftersom det slutade svida efter några dagar. Tack, för reflektionen. ❤

  3. Ett litet tips: Jag har från hälsokostaffär köpt en liten sprayflaska i plast – en tom alltså! Den rymmer ca 20 – 30 ml skulle jag tro och finns hos en grossist som heter Frejborg som de flesta hälsokostaffärer handlar ifrån. Du skulle kunna köpa en sån och fylla i rosvatten så att du kan ha med dig en skvätt i handväskan! 😀

  4. E.

    Rosenvatten är så himla underbart! Jag visste inte att Pukka har andra produkter än te, spännande!! Har tänkt svara tillbaka på de kommentarer jag lämnat här och som du har svarat på, men har råkat ta bort trådarna från min mail och vet inte vad jag har kommenterat på och inte:-/

    Här kommer svar på din kommentar i alla fall:
    Visst är de tuffa! Roligt att du tittar in. Det värmer i snökylan!
    Kram och kärlek tillbaks!
    /E.

    • Man förknippar oftast Pukka med det, vilket jag också gjorde. Men de gör allt lite mer produkter, också som rosvatten. Men visst är det ljuvligt och flaskan är väldigt söt och fin (dock lite otymplig)
      Ja, det var en del trådar du kommenterade. 🙂 Men det var bland annat om en ”grön” deo, och du frågade även om du kunde få köpa deon från Soapwallas som inte jag tålde. Och du kan få den (men också vara medveten om riskerna även om de är små). Kram

      • E.

        Använder Rosenseriens ansiktsvatten-har jag säkert redan skrivit;-) Men roligt att testa något nytt! Undrade en gång var du får allt du testar ifrån? Är det något slags samarbete?

        Ja, det var en del jag kommenterade… Skrev av bara farten! Ska delta i dina hjärtliga tävlingar också-tur att jag tittade in!:-)

        Jag testar gärna deon!!:-) Vi kan göra ett byte kanske? Jag har en Rosenserie deo (nya formulan), som inte fungerar längre som du kan få byta till . Vet ju att du använder den!

        KUL att du fick mycket för Gudrun-tröjan! Har en hel del att lägga upp på Tradera framöver, bland annat Gudrun Sjödén skor. Jag handlar en hel del billigt på loppis och säljer dyrare till andra städer, hahaha:-D Man får vara smart! Här på bygden är det sååå otroligt billigt med FINA loppiskläder! Fann barnkläder för en femma styck, som knappt är använda…

        Kramar!
        /E.

      • Hej E. Ja, du nämnde du använde det, och jag använde det för länge sedan då jag var en riktigt fan av Rosenserien för ca 15 år sedan (och är fortfarande), men inte riktigt fattade hur bra det var. Jag får ibland produkter för att recensera och för att hålla tävlingar på bloggen och byter lite tjänster på så sätt. Jag provar deras produkter, och de får mina recensioner (dock påverkar det ju inte betyget givetvis).

        Jag mailar dig om rollonet, och det där konceptet att köpa och sedan sälja är ju genuint. Det finns ju en marknad och det är ju bra sätt att tjäna en slant på ett bra sätt. Tycker jag.

      • E.

        Ps. Har länkat till dig och din fina blogg i ett inlägg på min blogg:-) *ler*

      • Jag såg det! Vad fint! Ska länka din blogg från mig, givetvis – så jag kan hålla koll på dig med. ❤

      • E.

        Blir ett superbra byte!!:-) Jag jobbar ju egentligen i hälsokost, så jag har också haft ett lager med produkter att prova:-) Dock är väl de flesta uppanvända nu när jag inte har haft råd att köpa och har testat det jag har!

        Ja, köpa billigt, sälja dyrt;-) Jättebra koncept!

        Blir perfekt med bytet!

        Och jättekul att du vill länka till mig:-D *GLAD* Du har vad jag ser en hel del bloggar att ha koll på;-)

        Kramar!
        /E.

  5. Cat

    Jag har aldrig riktigt förstått mig på ansiktsvatten-hur skall man egentligen använda det? Skall man bara ”smörja” in det och sedan låta det vara heller skall man skölja efteråt? Om man inte skall skölja det borde man då sätta det på nytvättad hud. Och är det bättre att göra det på morgonen/kvällen? Och kan man sätta på fuktighetskräm efteråt?-det blev många frågor 🙂

    • Hej Cat! Det är lite olika hur man använder det, men oftast så sprayar man på det eller ”blöter” ansiktet med det för det piggar/fräschar upp huden. Det ska inte sköljas av utan ska vara kvar. Jag brukar tillsätta rosenvatten/ansiktsvatten efter rengöring morgon och kväll precis innan oljan/nattkrämen/dagkräm/fuktighetskräm. Sedan använder jag det även under dagen om jag suttit länge vid datorn eller vill fräscha upp ansiktet något så tar jag lite. Ger lite fukt till huden speciellt efter suttit vid datorn som kan göra huden torr. Hoppas du blev något klokare? Kram

Kommentera

