Veckans Tanke: ”I go Bananas”

Bild lånad härifrån

 

Just nu så går min tanke (och sambons) i vad som gör att man har ekologiska & fair trade bananer i plastpåsar för? Är det någon mer än mig som känner att det känns aningen paradoxalt? Jag förstår det handlar om att skilja ut dem från vanliga bananer, och antagligen för att om det vore tvärtom även skulle bli ännu mer plast.

Jag vet att många stoppar sin frukt och grönsaker i plastpåsar när de handlar ändå, men om man i detta fall inte behöver då så känns det väldigt onödigt att inte kunna göra ett eget val? Och när det gäller bananer så är de ju redan inslagna i sitt skal och själva märkningen i form av klistermärke borde väl räcka?

9 kommentarer

Filed under Rättvisemärkt & Fairtrade, Tänka på Miljön & Människan

9 responses to “Veckans Tanke: ”I go Bananas”

  1. Jag känner precis likadant, och varför ska de plasta in minsta lilla paprika och gurka och alla andra grönsaker? De är väl ändå så besprutade och behandlade med alla möjliga kemikalier att de aldrig skulle ha en chans att börja ruttna i grönsaksdisken…

  2. Bananer ska inte ens ligga i plast…!! De mår inte bra av det!!
    Nej, jag håller med – det är inte klokt!

    • Ja, jag tror ju inte de kommer i plastpåsar utan det är något som sker här i Sverige. Jag ska maila Fair Trade och kolla faktiskt. För jag tycker det är så fruktansvärt onödigt.

      • Förut kunde vi köpa bananerna direkt ur kartongen på vårat Coop, men det var några år sen…! Jag tror att det har med att inte blanda ihop vanliga bananer med Eko-bananer att göra…! Men dumt är det!! Bra att du ifrågasätter det – det borde fler göra!!

      • Åh, vilken lyx Anneli! Tänk att kunna välja ut de bananer man vill – det får man ju inte med de inplastade. 😦 Upp till kamp!

  3. Jag brukar köpa lösa Kravbananer i min Coopbutik, de är aldrig inplastade där bra nog.
    Jag köper bara sådana utan plast och det finns ju tack och lov i en del butiker…
    Förutom miljöaspekten så är det taskigt att bananerna är inplastade om man bara vill ha en eller två bananer, går ju inte då 😦

    • Vad härligt att de inte är inplastade – det bådar gott. 🙂 Tyvärr bor vi väldigt avskilt utan bil vilket gör vi inte kan vara lika kräsna. Så vi har ju köpt dem med plast hittills, men tänkte minsann ändra på det. Vill de vi ska fortsätta handla hos dem så får de faktiskt lyssna på oss. Och precis, det går inte köpa en eller två utan man får köpa hela högen i så fall. Jag tror många affärer runt här i Göteborg säljer med plast – jag tror inte jag sett någon utan? Inte än i alla fall.

  4. healthywealthywellness

    Jag har faktiskt också tänkt på det, men oftast handlar jag precis som Estelle kravbananer på Coop. Ibland tror jag att de plastar in för att de ska bli av med allt så folk inte bara plockar de finaste grönsakerna och frukterna.

    • Ja, det är konstigt. På vårt Coop så har de inplastade kravbananer, och även på vår lokala Konsum-butik (ca 2 ½ km från oss) – den vi handlar hos oftast. Men jag har mailat dem nu och jag ska se vad de säger. Det kan nog ligga något i det du säger – att många plockar i frukten & grönsakerna, och även nallar de bästa.

Kommentera

