Varning För Mjällschampo

Visste du att de flesta mjällschampon innehåller ett giftigt ämne för fiskar, kräftdjur och andra levande organismer. Ämnet heter zinkpyrition, och en halv tesked av detta ämne kan döda en hälften av fiskarna i ett vattenfyllt akvarium med 1000 liter vatten på fyra dagar. Zinkpyrition hindrar tillväxt av mikroorganismer.

Naturskyddsföreningen skriver också att många använder mjällschampon i onödan då de flesta lider av torr hårbotten. De rekommenderar att köpa produkter på Apoteket, men jag skulle hellre rekommendera att byta till ekologisk hårvård för att slippa alla uttorkande ingredienser som finns i schampon och som ”skadar” mer än det gör nytta ex. så är alkohol, sodium lauryl sulfate (SLS), och sodium laureth sulfate (SLES) starkt uttorkande för hårbotten. Men håll utkik då även ekologiska produkter kan innehålla dessa ämnen! Var noga kolla ingredienslistan (INCI).

Du kan läsa mer  om mjällschampon och annat miljöfarligt på Naturskyddsföreningen.

 

Jag kommer framöver att ge olika tips på olika schampon som ska motverka torr hårbotten, och även prova en del huskurer som sägs vara bra för detta problem.

Jag har färgat mitt hår i över 15 år,  och använt dåliga produkter så det är inte så konstigt att min hårbotten mår dåligt. Den har dock blivit mycket bättre sedan jag började använda bra ekologiska schampon. Följ min resa efter en bra hårbotten. (och ni får gärna ge mig tips).

 

 

18 kommentarer

Filed under Miljöfarliga Ingredienser

18 responses to “Varning För Mjällschampo

  1. Ja! Jag kommer att följa med stora ögon och öron! Svårt att hitta fram till ett bra schampo över huvudtaget och speciellt när man har valt att gå över till den naturliga/ekologiska sidan.

    • Jag använder just nu John Masters Organics Zink & Sage schampo som är riktigt bra (doftar ljuvligt), men håret blir trassligare än någonsin så det krävs ett riktigt bra balsam för att kunna reda ut det sedan. Många säger att ett rent hår ska vara gnissligt och lite svårkammat – men man vill ju helst inte ha hela håret i kammen sedan. Ja, det är en utmaning helt klart att hitta rätt i djungeln. Och det är väldigt individuellt har jag lärt mig med. ❤

      • Trist! Brukar du använda inpackningar? Hårolja kanske kan vara ett bra skydd också.

      • Jag har faktiskt inte använt några inpackningar pga att jag hållt på med balsammetoden – men nu är det ju fritt fram. Har du några tips? Jag försöker nu att skölja med äppelcidervinäger och vatten, vilket har gett lite bättre resultat. Skam den som ger sig.

      • Ja det är det stora kruxet att det är så individuellt hur man reagerar. Men det är alltid bra att ha lite tips att gå efter. Sedan gäller ju samma regel om och om igen: att testa sig fram 🙂

      • Har inte testat så många inpackningar, bäst hittills är nog Dermanords Hair Therapy, men den är inte så ”kraftig” eller vad man ska säga. Har hört flera som gillar JMOs inpackning, men den kostar ju en slant också.

        Hoppas du hittar något som gör att du får ordning på håret, det är så tråkigt när det är torrt, trassligt och livlöst. Mitt blev, som jag sagt tidigare, inte bra förrän jag klippt av typ allt glekt och färgat hår. Det är fortfarande en bit kvar i topparna som är lite torra och trista. Har aldrig haft större problem med hårbotten, men att massera in olivolja i hårbotten innan tvätt kanske vore nåt? Olivolja sägs ju bl.a. ha antiseptiska egenskaper.

      • Tack för tips, fast så katastrofalt är inte mitt hår (men det känns så efter en tvätt med JMO schampo och utan balsam – trots det är 2 in 1). Det behöver säkert en klippning av toppar, och någon inpackning – men det största problemet är ju min hårbotten. Men jag har precis testat att smörja in med olivolja i hårbotten innan tvätt så inte det naturliga skyddet på huden försvinner precis som du sa. Får se om det fungerar (men jag måste våga prova för att vinna). Testade på kroppen med så nu är jag len och mjuk utan att smörja in mig efter dusch. Utan innan (det ska ju vara det ultimata enligt Emma på Ennio Eco). – hoppas håret blir lika bra så jag inte kommer se ut som en bytta smör sedan! 😉

      • Jag trodde i min enfald att mitt hår inte var så trasigt, men my god – det var det. Är klippt nu och kan kamma ut håret nu med endast JMO´s schampo. Utan balsam! Hajja, liksom! Jag borde nog klippa mig lite mer ofta! ❤

  2. Usch va mycket skit det finns i de produkter vi använder för att bli rena!! Blä!!
    Bra att du hjälper till att sprida den här informationen!!
    Vad som gör mig riktigt upprörd – förutom alla farliga och onödiga ingredienser som använts – är att reklamen för t ex mjällschampo bygger på vår rädsla för att inte vara perfekta – som om nån var det…!
    Det är som att det skulle vara en katastrof att råka ha en mjällflinga eller två på axeln, lukta lite svett, se lite trött och ”glåmig” ut o s v…! Jag har på nära håll sett vad detta gör med tonåringar och deras självförtroende och det är helt förfärligt!! För att inte tala om att man får vänta jättelänge på att få komma in i badrummet på mornarna…! 😉 *Suck*

  3. healthywealthywellness

    Jag visste att det var giftigt, men inte SÅ giftigt! Vad de håller på, företagen.

  4. Pingback: Ekomuffin varnar för mjällschampo - EKO princess

  5. Pernilla/ekoenkelt

    Ah, schampodjungeln alltså!
    Jag använder ju mestadels Faith in nature och gillar dessa, men jag är medveten om att de innehåller några skitingredienser. Men jag har ärligt talat inte råd att lägga mer pengar på schampo, och börjar nästan känna att det börjar bli ett ekonomiskt privilegium att slippa kemikalier. Fast det visste vi ju redan att det var, men ändå!
    Man kanske bara ska raka av allt och få ett slut på problemen? 😉

    • Jag tänkte precis idag om jag skulle raka av mig allt och på så sätt kunna smeta in hårbotten med massa olivolja jämt så det torra försvinner, eftersom det nu gör att jag att jag kommer gå omkring med fett hår hela tiden. Men du kan ju bara göra det du kan, och Faith in Nature är bättre än andra schampon. Så jag tycker inte du ska ha ångest över det. Lots of love, Pernilla!

  6. Hanna

    Nej men fy vilken otäck läsning! Sådana läskiga ämnen borde inte få vara tillåtna!

  7. E.

    Jag mådde dåligt när jag en dag såg en man stoppa ned både det ena och andra i sin varukorg när han handlade på ICA en dag. Det var nog rengöring för hela familjen och det sved till i mig vad de produkterna gör med miljön!

    Tycker som sagt om Rosenseriens shampo! Har inte haft råd med det på ett tag och tager nu av det jag haver av vad som står hemma… Har inte lagt i slingor på länge nu i håret och tänkte jag ska testa henna längre fram eller shampo som ljusar upp naturligt från hälsokost och andra produkter därtill. Är det något du har provat?

    Mitt hår är väldigt, väldigt torrt då det är så lockigt och hårbotten producerar mer fett just för att det blir torrt… Men har inga direkt torra partier eller så… Det har fungerar bra sedan jag bytte tillmer naturliga alternativ som inte är så starka med dofter och allt. Tror inte jag skulle klara den där kokos-inpackningen du skrev om tyvärr:-/ Är väldigt känslig för dofter och särskilt kokos, som luktar så mycket… Här är det mest doftfritt;-)

    Ska testa balsammetoden och/eller torrshampon vid tillfälle, men tycker om att tvätta håret och duscha:-)

    Kanske du dock har något tips på en bra ekologisk hårmousse!!! Behöver det för mina lockar och upplever att de som inte är naturliga bara flottar ned håret:-/

    Kramen!
    /E.

    • Ja, det är fruktansvärt att se det och ibland vill man nästan gå fram och berätta hur mycket skit det finns i de varor de köper. Jag tycker det är bra du gör av med det du har hemma så det inte bara står. Det är lätt när man köper nytt att glömma de gamla resterna. För att få ut allt på det mest miljövänliga, och givetvis ekonomiska sättet.

      Har inte provat på schampon som ljusar upp naturligt – men det skulle med all säkerhet vara något jag skulle tänka mig testa då jag inte vill färga mitt hår med då min hårbotten fått så mycket stryk av det. Nu får det bli henna eller på annat naturligt sätt. Som sagt så blev även kokosdoften för mycket för mig med, men det balsamet gör underverk på mitt hår. Men nu ska jag testa Sante´s brilliant balsam som ska vara riktigt bra, och kostar en hundralapp.

      Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ekologisk mousse. Jag använder knappt något mer än gele. Men jag har hört att mousse från ONE från Danmark ska vara helt ok. Massa kramar

Kommentera

