Torr Hårbotten: Äppelcidervinäger

Jag skulle prova olika schampon och olika hårtips på hur man gör en torr hårbotten friskare, och här kommer lite information om vad jag testar just nu.

♥ John Masters Organics Zink & Sage-schampoo 2 in 1 (bra för torr hårbotten).

Detta schampo doftar helt underbart av smörkola att jag nästan vill äta det. Min väninna fick nostalgi och längtan efter 90-talet och smörkola-shots. Löddrar milt och jag brukar låta det sitta i lite längre. Svalkar skönt i hårbotten och jag har efter ca 1 månads användning fått mindre kli i hårbotten även om jag fortfarande har torr hårbotten.

♥ Ekologisk äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger ska återställa ph-balansen i hårbotten. Jag blandar en del äppelcidervinäger och tre delar vatten och sköljer hårbotten med efter schamponering. Tar bort dock den goda doften av smörkola och ersätter med en mindre angenäm doft av vinäger. Men, det svalkar skönt och det gör mitt hår väldigt glansigt, och mjukt och jag tycker jag har mindre torr hud i hårbotten.

Jag sköljer ca 1 gång i veckan, och sköljer ej ur det. Ska testa att ha i sprayflaska och spraya i håret kontinuerligt, men med mer vatten, så det inte blir för mycket doft av vinäger. Funderar på om det skulle kunna gå och ha någon droppe eterisk olja i? Någon som vet?

25 kommentarer

Filed under Ekologisk Skönhet, EkoTips, Gör Egna Ekologiska Skönhetsprodukter

25 responses to “Torr Hårbotten: Äppelcidervinäger

  1. Äppelcidervinäger har gjort underverk för min kliande hårbotten.Som tur är försvinner doften när håret torkat:)

  2. Du kan med fördel ha eterisk olja i. Varför inte mandarin som doftar ljuvligt eller lugnande lavendel? Man kan om vill göra det hela lite mer avancerat blanda i lite veg. glycerin.
    Massor av solstrålar och kramar G

  3. Emma

    Ett till tips för torr hårbotten är att göra en inpackning med avocado och en kallpressad vegetabilisk olja, tex olivolja eller mandelolja. Mosa avocadon och blanda i någon matsked olja och applicera i hårbotten, även här kan du lägga i någon passande eterisk olja. Blir lite ”geggigt” och trassligt särskilt med långt hår. Men väl värt, tycker jag. Låt sitta i 10-30min. När du ska duscha ur, lägg i schampoot först och massera upp ett lödder, annars är det svårt att få bort oljan ur håret. Upprepa gärna en gång i veckan för att göra hårbotten gladare och mindre torr 🙂

    • Åh, tack! ❤ Vilket supertips Emma! Det ska jag genast prova! Kram, karma och kärlek

      • E.

        Man kan säkert mixa!!:-) Min avokado var så mjuk, så jag bara geggade ihop det… och svepte en handduk över håret. Men det känns gott och mjukt! Ska göra den fler gånger:-) Olivolja brukar alltid ge så glansigt hår:-)

        Kramar!
        /E.

      • Jag köpte givetvis ingen avokado så jag fick testa med olivolja istället då jag kör olivolja över hela kroppen innan jag badar eller duschar, och även i hårbotten. Och det känns oerhört bra helt klart. Kram, karma och kärlek

    • E.

      Jag testar denna kur nu:-) Hade så många avokados hemma!! Just nu sticker det väldigt i min hårbotten, men det känns som att detta borde vara en väldigt vårdande kur med alla nhyttiga fettsyror i både advokadon och olivoljan:-) Återkommer med resultat!

      /E.

      • Oh, jag är väldigt nyfiken på att höra. Jag ska testa den imorgon också tänkte jag. Har nu fått mitt hår klippt så nu är det nötta borta. Skulle vara skönt att bli av med det torra i hårbotten nu också! Kram

      • E.

        Det var lite läskigt med avokadobitar överallt;-) Men annars är go kur som säkerligen gav fukt till mitt torra hår! Märkte inte så stor skillnad… Tycker alltid det brukar märkas när jag tvättat håret andra gången efter sådana här hemma-kurer:-) Har lite speciellt hår jag och så mycket kalk i vattnet…

        Lycka till du!
        KRAM
        /E.

      • Ja, jag tror det är viktigt att göra det regelbundet för bästa effekt. Kan man inte köra det i mixern så det inte blir några avokadobitar mån tro? Eller så får man helt enkelt stå ut. 😉 ❤

  4. healthywealthywellness

    Jag tycker att min hårbotten har blivit mycket bättre sen jag började med äppelcidervinäger, även om den inte slutat klia helt. Jag gör oljemassage i hårbotten innan jag tvättar det ibland, men det är ju så svårt att få ur sen! Argh! Hur som helst, jag brukade ha balsam i hårbotten förut för att få det att sluta klia, men sen kom jag på att jag kunde ha balsam bara på nedre halvan av håret och sen skölja med äppelcidervinäger, och nu torkar det snabbare & är luftigare! Jag antar att det är billigare också. Jag störs inte av lukten!

  5. Äppelcider är så bra att få bort kalkrester mm, gillar det skarpt. Men håller med, oljemassage och oljeinpackningar är sköna, men jag får nästan inte ut det ur mitt väldigt lätt trassliga och långa hår. Kram G

    • Ja, jag har hört at tom man har ljust hår så kan man byta ut vattnet mot kylt kamomillte och om du har mörkt mot roibuste, för lite annan doft och effekt. Är det något du hört något om? Hoppas du har haft en underbar dag, Gabriela! (Vi har haft strålande sol) ❤

  6. E.

    Kom på att Rapsodine-serien har Kunzea-shampo, som är väldigt bra för klåda i hårbotten. Används mycket vid eksem och psoriasis. Kunzea är en ört, som är både bakterie- och svamphämmande. Kanske den kan hjälpa dig!

    Olivolja gör ju håret så himla glansigt och underbart, men är så svårt att tvätta ur tycker jag.

    Fick ett tips här, att äppelcidervinäger tar bort kalkrester! Det är bra att veta, då jag har väldigt mycket kalk i mitt vatten som torkar ur håret…

    Kramen!
    /E.

  7. Jag brukade skölja mitt hår med starkt kamomillté när jag var ung och fåfäng…! Det blev mindre elektriskt och aningens blondare!! Ibland hade jag faktiskt i lite äppelvinäger också!! Badar ibland med äppelvinäger i vattnet. Det gör huden mjuk och fin!! 😀

  8. Hej Vera,
    Kamomill för blondiner är underbart, rabarberot ger en underbar guldblond lyster och salvia för mörkhåriga. Kan även använda svart te om man vill fördjupa färgen. Örtvatten är väldigt fina att ha som sista sköljvattnet ❤ Solstrålar och kramar
    G

    • Men om man tar ex. kamomill och äppelcidervinäger ihop så borde det bli bra, eller vad tror du? Tänker det tar bort lite av vinägerdoften och även ljusar upp mitt hår naturligt (ingen mer färgning för mitt hår mera om det itne är henne eller annat naturligt). Solstrålekärlek till dig, Gabriela.

  9. Det borde bli en kanon kombo! Lycka till!
    Massor av kramar G

  10. ninni

    Ett tips är att massera in ren äppelcidervinäger i hårbotten, låta den verka ngn minut sedan skölja bort den och balsamera. Man får effekten av vinägern, men slipper doften.

  11. Pingback: Äppelcidervinäger « Ingrid B Beautiful

Kommentera

