Torr Hårbotten/Hud: Olivolja

Jag följer Emmas Ekologiska blogg och hon höjer olivoljan till skyn, vilket jag förstår. Hon menar att när du duschar/tvättar dig så tvättar du även bort hudens naturliga skydd. Så du ska helst duscha kvällen innan du ger dig ut, eller smörja in dig med olivolja innan duschen, eftersom oljan gör att din huds naturliga skydd inte tvättas bort.

Det tar ca 4 timmar för kroppen att ”repa” sig efter en dusch, och vilket gör att din kropp är extra mottaglig och helt utan skydd för olika sorters påverkan som sol, vind, regn, avgaser och annat. Viktigt är att använda växtbaserade produkter som inte torkar ut huden, så vi måste smörja oss igen.

Jag har börjat med det sedan någon vecka tillbaka, men även tillsatt olivolja i hårbotten för att skydda den. Jag tänker att även där tvättar vi bort dess naturliga balans, och även om vi använder naturliga och ekologiska schampon, så ska vi nog skydda skalpen lite extra, och allra helst jag som har torr hårbotten.

Så jag börjar smörja in min hårbotten med oljan och sedan resten av kroppen innan dusch och tvätt av hår, och jag har faktiskt fått resultat. Oljan går bort med schampot sedan, om du är orolig för att bli fettig i håret.

Jag använder även olivolja som intimolja, och mitt underliv mår toppen numera. Olivoljan sägs vara bra för  torra slemhinnor som kan vara leda till svamp. Ren ekologisk olivolja är helt ren och innehåller inga fula ingredienser och jag använder ca 1 msk olivolja som jag smörjer in underlivet med och sköljer sedan endast vatten. Inget mer.

Jag  använder mig av Änglamarks olivolja då den doftar väldigt gott, vilket givetvis är en fördel då man ska smörja in hela sig med den innan duschen. Du får själv hitta den märke du gillar, men för bäst resultat så bör den vara ekologiskt givetvis.

Efter duschen så behöver du inte smörja in dig – du är len som en persika. Men vill du inte dofta svagt av oliv så kan du givetvis smörja in dig efteråt – jag brukar unna mig det ibland när jag vill känna mig extra lyxig.

29 kommentarer

Filed under Ekologiska Råvaror, EkoTips, Gör Egna Ekologiska Skönhetsprodukter

29 responses to “Torr Hårbotten/Hud: Olivolja

  1. Ska testa olivolja i hårbotten även jag. Märker du någon förändring?
    Jag testade avokado, roibosthé och några droppar citron som inpackning igår. Ska motverka fett hår. Måste säga att mitt flottiga hår blev strävt direkt, haha. En känsla jag sällan upplevt. Men jag fick använda balsam för att reda ut det. Ska se hur länge effekten håller i sig. Jag tror det är rätt så effektivt alltså… har aldrig känt mitt hår så… strävt som sagt. Bebishår som mitt blir ju sällan det.

    • Ja, jag upplever inte kli längre – mer än när jag slarvar och inte tvättar håret på några dagar. Jag tänkte försöka tvätta mitt hår 1 gång i veckan, men det protesterar den emot helt klart genom att skapa kliet from hell (tänk om jag skulle ha dreads). Så två gånger i veckan blir perfekt för mig. Jag ska testa och sova med olivolja i hårbotten någon natt också – men då får man nog sova med mössa på. 😉 Vad härligt att känna att håret blir strävt när man är van att det är mer fettigt. Jag har ju också bebishår, men snarare åt det torra hållet.

  2. harmoniamaria

    Jag har också börjat smörja mig med olivolja innan dusch, det är verkligen toppen! Men när jag smörjde hårbotten blev håret fett även efter tvätt med shampoo. Jag får väldigt snabbt fett hår, måste tvätta det varje dag. Jag vet att det är en vanesak, men jag har inte lust att gå med fett hår för att det ska vänja sig. Jag använder Faith in Nature’s shampoo, så det borde ha vant sig av vid silikoner och sånt som är vanligt shampoo. Jag får kanske kämpa på och se om det blir bättre om ett tag. Kram och Karma!! 😀

    • Jag använder John Masters Organics zink & sage-schampo, och det fettiga försvinner direkt på mig. Fast jag har mer torrt hår än fettigt, så det kanske är skillnaden. Jag är inte så förtjust i Faith in Natures produkter då de inte är helt rena (fast bättre än konventionella schampon givetvis). Men som du säger så handlar det om att kämpa på, och inte skjuta beskyddaren som Emma på Ennio Eco skrev. Det tar sin tid att återfå balansen. Läser just nu ”Den självläkande människan” igen, och det går ju helt klart en röd tråd i att ta hand om sig själv och miljön. Har du läst den?

      • harmoniamaria

        Nehe, attans jag är inge bra på det här med helt rena produkter, man blir ju alldeles förvirrad. Nästa gång får jag köpa nått annat. Det är konstigt för jag har både torrt och fett hår. Det enda som funkar är att tvätta varje dag, och det vet jag ju att man inte ska. Men jag hatar att känna att jag har smutsigt hår. Nej,”Den självläkande människan” har jag inte läst, men det är Sanna Ehdins bok va? Jag anar att den är bra. En helt annan sak, när man ser sin statistik på wordpress, är det unika besökare eller antal klick? Hur ser man unika besökare ifall det inte är det? Kram

      • Hojta till innan du köper så kan jag kanske vägleda dig lite? Men jag håller med dig – jag blir också förvirrad ibland då det som sägs vara ekologiskt inte är ekologiskt. Men det är mycket lurendrejeri för att tjäna pengar på det hela. Nu är inte alla Faith in Natures produkter dåliga, men jag vet schampon och balsamen inte är helt rena. Japp, det är Sanna Ehdin – riktigt bra. Jag köpte den för typ 10 år sedan, men läste den inte så noga som jag borde ha gjort. Men bättre sent än aldrig kanske? Jag vet faktiskt inte. Jag brukar utgå från hur många som passerat startsidan på ett ungefär. Kram och vårkärlek

    • E.

      Jag har hört hos hudterapeuter jag varit hos genom åren, att huden producerar mer fett ju torrare den är, som kompensation. Jag är också väldigt torr i min hud och hårbotten/håret, men det leder ju till att den producerar fett så det blir ”flottigt” istället… Så det är nog bra att inte tvätta hår/kropp/hud för mycket och att satsa på återfuktning:-)

      Själv använder jag (med risk för upprepning) Rosenseriens flesta produkter! Men kan absolut tänka mig att testa andra… Det här shampot du tipsade om Vera verkar ju vara en idé:-)

      Solig kram!
      /E.

      • Fast jag har riktigt torr hårbotten (så det flagnar stundtals) och det är partiet över pannan som är värst. Men jag har ganska så torr hår också som knappast blir fett även om jag inte tvättar det på några dagar. Däremot så får jag kli i hårbotten om jag inte tvättar mig, och när jag tvättar mig så blir hårbotten torrare. Lite moment 22. Men jag ska hålla ut – jag har bara använt ekologiska produkter för håret i lite över 10 månader. Det kanske inte hittat balansen än?

  3. Åsa

    Jag håller med men vill pucha för rapsojlan oxå.
    Jag har använt ekologisk rapsojla till min minsting ända sen hon föddes och använder det oxå själv. Detta för att rapsoljan har antiseptiska egenskaper oxå och lämpar sig extra bra om man har anlag för eksem eller torr hy.

  4. Hanna

    Oljor är helt enkelt fantastiska. Jag har lånat boken ”Guldet från växterna” som handlar om vegetabiliska oljors olika egenskaper, både i hudvård och när man äter dem. En bok jag rekommenderar!

  5. Hej alla oljeälskare 🙂
    Jag vill slå ett slag för mandeloljan! Den tycker jag är den underbaraste basoljan som finns. Olivoljan kan ibland ge irritation på en väldigt torr hud. Då kan mandel (eller den ändå fetare avocado oljan) vara lämpligare. Rapsen kan också vara mycket bra (lite svårare att hitta bra kvalité) , men den kan med fördel blandas med någon fler olja efter tre månader då den annars kan verka lite uttorkande på huden. Till små bebisar tycker jag att eko kokosfettet är det bästa ❤
    Massvis med solstrålar och kramar Gabriela

    • Mandelolja! Kan du inte skriva ett inlägg om mandelolja Gabriela! 😉 Det är superkul med alla oljor, men man är ju inte så oerhört kunnig i det området än. Jag gillar olivoljan som tusan – men jag är alltid öppen för nya perspektiv. Jag smörjde in mig med kokosfett häromdagen när jag lagt ned lite för mycket i badet. Men jag ska verkligen använda kokosfett eller annan olja på mitt barn. Inget annat. ❤ Tänk vad mycket "skit" barn får i sig för deras föräldrar är ovetande om vad de smörjer in på sina barn. Kram och kärlek

  6. Snacka om FET diskussion..!!! 😉
    Mandelolja tycker jag är helt fantastisk!! Men den håller inte så länge, och bör förvaras i kylen om man inte har en liten flaska som man använder typ varje dag…! Jag har f ö alla mina oljor i kylen, utom just en liten flaska av den jag använder. Tillsätter också naturligt E-vitamin som konserverar helt naturligt och är bra för huden!!

  7. healthywealthywellness

    Jag har också upptäckt att hårbotten börjar klia om jag väntar för länge med att tvätta det, men man kan ju också göra sköljningar med äppelcidervinäger utan att tvätta det.

    • Smart Jenny! Det kanske fungerar om jag sköljer håret med vinäger emellanåt? Jag vill inte tvätta mitt hår mer än typ 1 gång i veckan, men det fungerar inte pga kliet. Det är väl säkert för man vant hårbotten att det ska tvättas. Jag ska testa det – det kan ju fungera.

    • E.

      Luktar det inte väldigt mycket äppelcidervinäger då?? Jag använder ju hårprodukter i håret även efteråt, så då blir det snabbare smutsigt också… Och har man tränat och enbart sköljer håret, tycker jag att det kliar pga det…

      /E.

  8. Hej Vera,
    Ja, vilken fet diskussion 😀
    Vilket bra tips! Jo jag kan skriva lite mer om mandelolja och andra underbara oljor. En bra mandelolja ska egentligen hålla i ca 2 år. Men alldeles sant, förvara gärna oljor i svalt, mörkt och bra idé att ha en liten flaska! E-vitamin (droppform) är kanon!
    Kanskse lite om bebishudvården också? Ja, kokosfett i badet räcker långt för bebisar och barn och att ej bada så ofta.
    Bra tips med endast äppelcidervinägir sköljningar.
    Önskar en underbar lördagskväll!
    Solstrålar och kramar Gabriela

  9. Oj, vilka spännande diskussioner! Olivolja is the shit! =)
    Älskar det… i sallad! haha….
    Jag måste säga, att det börjar klia om jag använder det på kroppen. Kanske är jag extra känslig?
    Jag har hittat en Massageolja från Biwelen by XLNT som jag brukar smörja mig med. Den är riktigt skön… och dryg! Köper två flaskor om året eller så.
    Hittade av en slump en annan produkt som heter Derma Optima, (också från Biwelen by XLNT ) som är extremt bra mot min kliande hårbotten. Och murva. Ja… för där nere är det inte kul med kli och oljan funkade inte för det syftet.
    men en skvätt Derma Optima först och sedan lite olja efter, det har gjort susen, det! =)

    • Olivolja kan tydligen en del människor vara känslig emot (som de flesta ingredienser). Massageoljan från XLNT som du nämnde skulle jag själv akta mig för, och andra helt ärligt – då den innehåller både petrolatum och parabener. Petrolatum är en rå mineralolja som är en stor miljöbov och täpper till hudens alla celler och porer – så det känns inte som en produkt jag skulle rekommendera här. Läs mer här om det: http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html

      Du kanske skulle prova någon annan olja är olivolja? Gillar du kokosdoft så kan jag rekommendera kokosfett (kokosolja) – gärna ekologiskt för både dig och miljön. Kram

  10. Erika

    Hej,
    Vilken av Änglamarks olivoljor luktar gott? Provade Änglamarks Spanska olivolja och den luktade… olivolja.

    • Hej Erika! Olivolja doftar olivolja givetvis – men beroende på vilket märke så doftar det annorlunda tycker jag beroende på kvalité. Men jag tycker Änglamarkss olivolja doftar gott och fungerar utmärkt. sedan är det möjligen en smaksak? Kram, karma och kärlek

Kommentera

