IDUN Betyder Den Föryngrande




IDUN Minerals är en helt ny serie mineralprodukter i 16 nyanser, och kommer säljas på apoteket.se.  I serien ingår foundation, concealer, puder, rouge, bronzer och tillhörande borstar.  Produkterna är helt fria från talk, silikon, parfym, mineralolja, bismuth och parabener.

Designen är gjord av den italienska konstnären Patricia Gucci som är dotter till Paulo Gucci som står bakom dagens Gucci-mönster.

 

 

IDUN kommer från den fornnordiska mytologin och betyder den föryngrande. Idun var fruktabarhetens och  den eviga ungdomens  gudinna. Och vad sägs om olika foundation i olika färger döpt efter gudinnor? Eller concealers döpt efter blommor?

Jag gillar konceptet helt klart även om det inte är ekologiskt. Den himla fina designen gör att jag även jag vill prova detta mineralsmink. Börjar säljas i butikerna den 4 april, men du kan handla redan från och med den 1 april från apotek.se.

 

 

 

9 kommentarer

Filed under Tänka på Miljön & Människan

9 responses to “IDUN Betyder Den Föryngrande

  1. healthywealthywellness

    Vad spännande! Och det är ju ett steg i rätt riktning! Allt fler ”vanliga” produkter blir ju allt renare.

  2. Ja, men för mig som är född inom hälsobranchen blir det lite förvirrande…! Jag vet liksom inte vilka grejor som går att lita på…! Detsamma gäller tyvärr hälsokostaffärerna… När min mamma jobbade på Ilse Grebe Hälsokost i Högdalen i Stockholm på 70-talet så var det liksom en garanti på att produkter var ”rena” om de var köpta på Hälsokost, och vise versa; var nåt köpt på Apoteket så kunde man vara tämligen säker på att det innehöll nåt läskigt…! Nu säljer hälsohandeln rätt mycket tveksamma produkter och apoteket har lite schyssta produkter…! Minst sagt förvirrande tycker jag!

    • Ja, jag förstår din förvirring. Jag litar absolut inte på apotekets produkter även om de nu börjar plocka in en hel del ekologiska produkter, och bättre alternativ. Men det är fortfarande fylld med läbbiga produkter! Hujedamig. Men det gäller ju också även Hälsokostaffärerna – allt som säljs där är ju inte automatiskt bra produkter. Lika lite som de produkter som sägs vara ekologiska även innehåller ingredienser som är mindre bra för både miljön och människan. Så det gäller hålla utkik!

      • Ja, det gör det verkligen!! Synd att det inte går att lita på Hälsokostaffärerna längre…! Det säljs mycket skit där också nuför tiden…! *Suck* Jag längtar till när man måste gå till en specialaffär för att kunna köpa t ex konventionellt odlade grönsaker och schampo som inte är helt ekologiska och rena…! Ha, ha!! Det vore nåt!! 😀 Fast ännu hellre att sånt inte finns alls…!

    • E.

      Ja, det är sant Anneli!! I hälsokosten där jag är anställd (men inte jobbar för tillfället) tyckte jag också att vi hade produkter som inte är helt rena. Tänker främst på Jabushe, som är känd för att vara ”naturligt uppstramande” för rynkor osv… Deras produkter är ju knappast naturliga! Men det är ju klurigt när man ingår i en kedja som hälsokost. Då måste man ju ta in vissa produkter som kedjan bestämmer, för att alla ska ha ett grundsortiment…….. Så egentligen borde man påverka själva kedjan och inte butiken i sig!

      Genuina, gammaldags, charmiga hälsokoster slår allt!!:-)

      Såg häromdagen att Apoteket börjat med att göra sin serie Olive till Eko:-) Väldigt bra tycker jag, även om jag inte anser att ingredienserna är helt eko! Men som Jenny skrev är det positivt att fler ”vanliga” produkter blir bättre:-) Det är ju inte alltid man har råd att köpa ALLT helt eko… Jag blir också sugen på att prova Apotekets nya mineral-serie! Tycker mycket om mineralsmink:-) Det blir naturligt vackert. Och vilka underbara förpackningar!!!

      Eko-kram!
      /E.

      Ps. Vera, har du tips på en bra ögoncreme?

  3. Här kommer mitt svar på din kommentar på min blogg:
    Ja, teckningen är verkligen hur gullig som helst – precis som den lille konstnären!! ♥
    Jag får också lust att svära (så det osar!!!) när jag tänker på vikten…! Jag känner verkligen av de här nyanlända kilona och orkar inte ett hekto till!! Men jag vet snart inte vad jag ska göra…! Men OM viktuppgången berodde på den gamla medicinen och OM de nya medicinerna inte har viktuppgångseffekt så ska det väl lugna ner sig och börja gå åt rätt håll igen!! Jag hoppas då det, för annars vet jag inte vad jag gör!!
    Tack för peppen!! ♥

Kommentera

